Xplora

Social media: zoeken en vinden

Social media

Zoeken en vinden met Twitter

Zo vind je interessante twitteraars:

  • Benader mensen die je al kent met de tools die Twitter zelf voorstelt
  • Kijk bij mensen die je volgt wie zij volgen en volg diegenen die jij interessant vindt
  • Let op links naar twitterprofielen op websites en in e-mailhandtekeningen
  • Gebruik de zoekoptie van Twitter http://search.twitter.com, en zoek op voor jou interessante termen
  • Gebruik Twitter-overzichten, lijstjes van relevante gebruikers op categorie http://www.twittergids.nl

Zoeken en vinden met Facebook

Met Facebook kun je zoeken naar:

  • mensen, plaatsen of dingen
  • vrienden
  • evenementen
  • newsfeeds
  • timelines
  • Graph Search komt in 2014: combineer vaste korte zinnen om personen, locaties, foto’s enzovoorts te vinden

Zoeken en vinden met LinkedIn

LinkedIn heeft een algemeen zoekscherm en een uitgebreid zoekscherm. Je kunt o.a. zoeken naar:

  • personen
  • banen
  • bedrijven
  • groepen
  • locaties

Je kunt de Google-werkbalk optimaliseren door installatie van de LinkedIn zoekknop.

photo credit: Rosaura Ochoa via photopin cc

Laatst bijgewerkt op 29 juli 2015.

Delen staat centraal

Social media is een verzamelnaam voor websites of apps, waarmee je op een eenvoudige manier informatie met elkaar kunt delen.

Gebruikers maken of bewerken zelf de inhoud: blogpostings, status updates, foto’s, video’s en tweets zijn allemaal voorbeelden van deze user generated content.

Negen op de tien Nederlanders van 15 tot en met 39 jaar gebruiken social media. 53 Procent is vrouw en 47 procent man.

Via social media kun je laten zien waar je mee bezig bent, wat je bezighoudt en wat je meegemaakt hebt.

Profiel

Om lid te worden van een sociaal medium is het vaak nodig om een profiel aan te maken. Je geeft aan wie je bent, wat je interesses zijn en wat je eventueel bij kunt dragen.

Niets menselijks is ons vreemd dus proberen we zo goed mogelijk voor de dag te komen. Profielen beschrijven daarom niet altijd wie we zijn, maar wie we willen zijn.

Het praktische aspect is dat een profiel mensen in staat stelt om elkaar te vinden. Bijvoorbeeld die oud-klasgenoot. Even zijn/haar naam googelen en daar is het LinkedIn profiel.

Veel van de gepubliceerde informatie is openbaar, maar je kunt je profiel ook afschermen of gedeeltelijk toegankelijk maken.

Laatst bijgewerkt op 14 april 2014.

In 2016 is voor de zesde keer het Nationale Social Media Onderzoek uitgevoerd onder Nederlanders ouder dan 15 jaar door Newton Research & Consultancy. Het is het grootste trendonderzoek van Nederland naar het gebruik en verwachtingen van social media #NSMC.

Uit deze studie blijkt dat social media nog steeds zeer populair zijn onder de Nederlanders. Het aantal gebruikers is de afgelopen jaren blijven groeien: 9 op de 10 Nederlanders is in 2016 actief op social media.

Enkele conclusies uit het rapport

  • Het gebruik van social media blijft stijgen. De zorgen om privacy zijn groot.
  • WhatsApp is het grootste platform in 2016
  • Facebook en YouTube blijven groeien. Facebook groeit met name onder ouderen. De daling onder jongeren stabiliseert.
  • LinkedIn groeit in aantal gebruikers. Het dagelijks gebruik neemt af.
  • Het gebruik van Google+  en Twitter daalt
  • Instagram en Pinterest blijven groeien en zijn met name populair onder jongeren

Top 5 gebruik onder Nederlanders

  1. WhatsApp: 9,8 miljoen waarvan 7,0 miljoen dagelijks
  2. Facebook: 9,6 miljoen waarvan 6,8 miljoen dagelijks
  3. YouTube: 7,2 miljoen waarvan 1,3 miljoen dagelijks
  4. LinkedIn: 4,2 miljoen waarvan 0,3 miljoen dagelijks
  5. Google+: 3,6 miljoen waarvan 1,2 miljoen dagelijks

Overige platforms

Instagram is vooral populair en groeiend onder jongeren tot en met 19 jaar. Pinterest is voornamelijk populair onder 15- tot 39-jarigen, maar de groei onder 40- tot 79-jarigen neemt toe.

  • Twitter: 2,6 miljoen gebruikers waarvan 0,9 miljoen dagelijks
  • Instagram: 2,1 miljoen gebruikers waarvan 992.000 dagelijks
  • Pinterest: 2,0 miljoen gebruikers waarvan 334.000 dagelijks
  • Snapchat: 1,0 miljoen gebruikers waarvan 541.000 dagelijks

Voorspellingen voor komend jaar

  • De stijging van het gebruik onder ouderen zet gestaag door
  • Instagram is volgend jaar in dagelijks en absoluut gebruik groter dan Twitter
  • De stijging van YouTube, Instagram en Snapchat voorspellen een verdere explosieve toename van beeld- en livecontent op social media
Laatst bijgewerkt op 27 juni 2016.

Meer weten over social media

@DeStudentcoach
Praktisch: @DeStudentcoach. Wat kun je en wat doe je als student met social media, voor, tijdens en na je studie?

Inge van Erkel en Simone Levie hebben een praktisch boek geschreven over social media en een aantal tools die het je absoluut gemakkelijker kunnen maken.

 

Tegenlicht 13 april 2014 De herovering van het nu

Weerwoord van de Amerikaanse mediatheoreticus Douglas Rushkoff.
We leven in een always on-samenleving en raken vervreemd van het nu en van elkaar. Is het hier en nu je scherm? Of de plek waar je werkelijk bent? Tijd om terug te keren naar het echte NU.

Facebook ziet alles
Hier vloekt men niet, Facebook ziet alles door Jo Pierson, Dorien Baelden, Annet Daems en Rob Heyman.

Nooit eerder deelden één miljard mensen zo veel informatie met elkaar als op sociale netwerksites. Delen lijkt belangrijker dan privacy: delen is leuk, delen is hip en iedereen kijkt mee. Maar is al dat delen wel zo onschuldig als het lijkt?

Socialbesitas 
Socialbesitas: van vertier tot verslaving door Mayke Calis en Herm Kisjes.

Sociale media brengen ons veel goeds, maar er zit ook een keerzijde aan.

Op Frankwatching.com vind je veel actuele artikelen en dossiers over social media.

Laatst bijgewerkt op 14 april 2014.