Xplora

Toolbox

 
   

In deze Toolbox vinden docenten en studenten (les)materialen voor het zoeken en kritisch verwerken van informatie.

De Toolbox hierboven is opgebouwd uit 7 fasen, waarop je door kunt klikken. Elke fase is gevuld met lesideeën, kant-en-klare presentaties, screencasts, quizzen enzovoorts.

Een docent kan op basis hiervan met een informatiespecialist eigen lesactiviteiten maken voor een onderzoeksleerlijn, taallijn of een authentiek beroepsproduct van de opleiding. Neem voor vragen contact op met de informatiespecialist van de opleiding.

Meer uitleg over de Toolbox en het theoretisch kader

  

Je bent in staat om je persoonlijke informatiebehoefte te beschrijven.

Houding
Je begrijpt dat je een lerende en onderzoekende houding moet ontwikkelen om informatievaardig te zijn.

Competentie
Je kunt je gebrek aan kennis over een onderwerp beschrijven.


Hoe informatievaardig ben jij?

Leerdoel: De student begrijpt dat hij een onderzoekende houding moet ontwikkelen waardoor hij actief naar informatie gaat zoeken. De student herkent de verschillende vormen waarin informatiebronnen beschikbaar kunnen zijn.

Niveau: Beginner

terug naar overzicht 7 fasen

 

Je kunt je eigen kennis beoordelen en weet welke informatie of kennis wordt gemist.

Houding
Je begrijpt de verschillende soorten, vormen en toegankelijkheid van informatiebronnen.

Competentie
Je herkent en benoemt zowel algemene als vakspecifieke informatiebronnen op verschillende niveaus die het beste voldoen aan de informatievraag.


Elevator pitch

Leerdoel: De student kan informatiebronnen benoemen die het beste passen bij zijn informatievraag. De student kan zowel algemene als vakspecifieke bronnen op verschillende niveaus herkennen.

Niveau: Beginner - Gevorderd


Wat is vakliteratuur?

Leerdoel: De student kan zowel algemene als vakspecifieke informatiebronnen op verschillende niveaus herkennen

Niveau: Beginner


Hoe informatievaardig ben jij?

Leerdoel: De student begrijpt dat hij een onderzoekende houding moet ontwikkelen waardoor hij actief naar informatie gaat zoeken. De student herkent de verschillende vormen waarin informatiebronnen beschikbaar kunnen zijn.

Niveau: Beginner

terug naar overzicht 7 fasen

 

Je kunt zoekstrategieën opzetten om informatie en data te vinden.

Houding
Je begrijpt dat er verschillende zoektechnieken en -instrumenten zijn en herkent de voordelen en beperkingen ervan.

Competentie
Je kunt de zoekvraag helder formuleren en maakt gebruik van geschikte zoektermen om tot het gewenste zoekresultaat te komen.


Goede zoektermen

Leerdoel: De student is in staat om gebruik te maken van geschikte zoektermen en kan zoekresultaten verfijnen

Niveau: Beginner

terug naar overzicht 7 fasen

 

Je kunt informatie en data vinden en weet toegang te verkrijgen.

Houding
Je begrijpt hoe informatie en data verzameld kunnen worden, zowel via Xplora als via internet.

Competentie
Je kunt de verschillende digitale en gedrukte bronnen effectief verzamelen.


Kaluga - Aanvragen uit een andere bibliotheek

Leerdoel: De student weet hoe Xplora toegang biedt tot informatiebronnen

Niveau: Beginner

terug naar overzicht 7 fasen

 

Je kunt het zoekproces beoordelen en informatie- en onderzoeksdata vergelijken en evalueren.

Houding
Je begrijpt de impact van kwaliteit, nauwkeurigheid, relevantie, bias, reputatie en betrouwbaarheid van informatiebronnen en data.

Competentie
Je kunt kritisch de kwaliteit, actualiteit, relevantie, bias, reputatie en betrouwbaarheid van de gevonden informatiebronnen en data beoordelen en koppelen aan de onderzoeksvraag.

 

Betrouwbaarheid / kwaliteit bronnen

Leerdoel: De student kan de kwaliteit, relevantie en betrouwbaarheid van de gevonden bronnen beoordelen

Niveau: Beginner - Gevorderd


Webdetective checklist

Leerdoel: De student kan de kwaliteit, actualiteit en betrouwbaarheid van internetbronnen beoordelen

Niveau: Beginner


Betrouwbaarheid websites

Leerdoel: De student kan de betrouwbaarheid van websites beoordelen

Niveau: Beginner - Gevorderd

 

terug naar overzicht 7 fasen

 

Je kunt informatie en data professioneel en ethisch beheren.

Houding
Je begrijpt de eigen verantwoordelijkheid in het verwerken en verspreiden van informatie en data en tevens de noodzaak van vastleggen en organiseren hiervan.

Competentie
Je kunt bronnen in een geschikte citatiestijl verwerken en onderzoeksdata op de juiste manier beheren.

 

De APA-richtlijnen uitgelegd

Leerdoel: met deze richtlijnen kun je bronnen in de APA-stijl verwerken

Niveau: Beginner - Gevorderd - Expert

 

Bronvermelding in APA-stijl

Leerdoel: je kunt bronnen correct in de APA-stijl verwerken

Niveau: Beginner - Gevorderd - Expert

 

Leidraad voor juridische auteurs

Leerdoel: Je kunt juridische bronnen verwerken met behulp van dit boekje

Niveau: Beginner - Gevorderd - Expert

terug naar overzicht 7 fasen

 

Je kunt verworven kennis toepassen: presenteert onderzoeksresultaten, voegt nieuwe en oude informatie samen om nieuwe kennis te creëren en te verspreiden.

Houding
Je begrijpt dat er verschillende manieren van schrijven en presenteren gebruikt kunnen worden waarbij je op een verantwoorde manier informatie of kennis verspreidt.

Competentie
Je kunt met de gevonden informatie en data de originele onderzoeksvraag beantwoorden waardoor je nieuwe informatie creëert en je kiest het juiste medium en de vorm om het product te publiceren of te presenteren

terug naar overzicht 7 fasen

De 7 fasen, waaruit de toolbox is opgebouwd, zijn afgeleid van de  the VITAE Research Development Framework using the SCONUL Seven Pillars of Information Literacy (2012).

Voor dit Framework is gekozen omdat het is gericht op de professionalisering van (startende) onderzoekers in hun academische vaardigheden, waaronder information literacy. Ook in de Avans Onderwijsvisie (2014) wordt het belang van een onderzoekende houding beschreven. Elke student moet zijn kritische en reflectieve denkvermogen ontwikkelen.

De SCONUL Seven Pillars beschrijven leerdoelen t.a.v. houding en vaardigheid op het terrein van informatievaardigheid. De opleiding zelf kiest binnen haar curriculum hoe, op welk niveau en waar zij elementen van deze pilaren of fasen inzet om haar studenten tot onderzoekende en onderzoeksvaardige professionals op te leiden.

De toolbox sluit aan op voorgeschreven titels bij opleidingen, zoals

  • Wat is onderzoek / N. Verhoeven
  • Rapportagetechnieken / R. Elling
  • Praktijkonderzoek in zorg en welzijn / C. van der Donk en B. van Lanen

De toolbox kan doorzocht worden op leerdoelen en op onderwerp (zie: Hoe kan ik).

Laatst bijgewerkt op 14 december 2017.