![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
In deze Toolbox vinden docenten en studenten (les)materialen voor het zoeken en kritisch verwerken van informatie.
De Toolbox hierboven is opgebouwd uit 7 fasen, waarop je door kunt klikken. Elke fase is gevuld met lesideeën, kant-en-klare presentaties, screencasts, quizzen enzovoorts.
Een docent kan op basis hiervan met een kennispartner eigen lesactiviteiten maken voor een onderzoeksleerlijn, taallijn of een authentiek beroepsproduct van de opleiding. Neem voor vragen contact op met de kennispartner van de opleiding.
Meer uitleg over de Toolbox en het theoretisch kader
Je bent in staat om je persoonlijke informatiebehoefte te beschrijven.
Houding
Je begrijpt dat je een lerende en onderzoekende houding moet ontwikkelen om informatievaardig te zijn.
Competentie
Je kunt je gebrek aan kennis over een onderwerp beschrijven.
![]() |
Leerdoel: De student begrijpt dat hij een onderzoekende houding moet ontwikkelen waardoor hij actief naar informatie gaat zoeken. De student herkent de verschillende vormen waarin informatiebronnen beschikbaar kunnen zijn. Niveau: Beginner |
![]() |
Leerdoel: De student oriënteert zich op de zoekvraag door de juiste vragen te stellen. Niveau: Beginner |
![]() |
Leerdoel: De student oriënteert zich op het onderwerp met associaties en legt relaties die verband houden met het onderwerp. Niveau: Beginner |
![]() |
Leerdoel: De student oriënteert zich door associaties op het onderwerp en legt relaties die verband houden met het onderwerp. Niveau: Beginner |
![]() |
Leerdoel: De student kan zijn onderwerp of onderzoeksvraag vertalen naar zoekvragen. Niveau: Beginner - Gevorderd - Expert |
Je kunt je eigen kennis beoordelen en weet welke informatie of kennis wordt gemist.
Houding
Je begrijpt de verschillende soorten, vormen en toegankelijkheid van informatiebronnen.
Competentie
Je herkent en benoemt zowel algemene als vakspecifieke informatiebronnen op verschillende niveaus die het beste voldoen aan de informatievraag.
![]() |
Leerdoel: De student kan informatiebronnen benoemen die het beste passen bij zijn informatievraag. De student kan zowel algemene als vakspecifieke bronnen op verschillende niveaus herkennen. Niveau: Beginner - Gevorderd |
![]() |
Leerdoel: De student kan zowel algemene als vakspecifieke informatiebronnen op verschillende niveaus herkennen Niveau: Beginner |
![]() |
Leerdoel: De student kan verschillende soorten tijdschriften herkennen Niveau: Beginner - Gevorderd |
![]() |
Leerdoel: De student begrijpt verschillende vormen en soorten van informatie en is in staat om de informatiebronnen te benoemen die het beste voldoen aan de informatievraag. Niveau: Beginner - Gevorderd |
![]() |
Leerdoel: De student begrijpt dat hij een onderzoekende houding moet ontwikkelen waardoor hij actief naar informatie gaat zoeken. De student herkent de verschillende vormen waarin informatiebronnen beschikbaar kunnen zijn. Niveau: Beginner |
Je kunt zoekstrategieën opzetten om informatie en data te vinden.
Houding
Je begrijpt dat er verschillende zoektechnieken en -instrumenten zijn en herkent de voordelen en beperkingen ervan.
Competentie
Je kunt de zoekvraag helder formuleren en maakt gebruik van geschikte zoektermen om tot het gewenste zoekresultaat te komen.
![]() |
Leerdoel: De student is in staat om gebruik te maken van geschikte zoektermen en kan zoekresultaten verfijnen Niveau: Beginner |
![]() |
Leerdoel: De student oriënteert zich op het onderwerp met associaties en legt relaties die verband houden met het onderwerp. Niveau: Beginner |
![]() |
Leerdoel: De student is in staat om gebruik te maken van geschikte zoektermen en kan zoekresultaten verfijnen Niveau: Beginner |
![]() |
Leerdoel: De student oriënteert zich door associaties op het onderwerp en legt relaties die verband houden met het onderwerp. Niveau: Beginner |
![]() |
Leerdoel: De student begrijpt dat er verschillende zoektechnieken, kan een geschikte zoekstrategie beschrijven en de meest geschikte zoekinstrumenten selecteren. Niveau: Beginner |
![]() |
Leerdoel: De student begrijpt dat er verschillende zoektechnieken zijn en kan een zoekstrategie formuleren met geschikte zoektermen. Niveau: Beginner - Gevorderd |
![]() |
Leerdoel: De student maakt gebruik van geschikte zoektermen en zoekresultaten in CINAHL. Niveau: Beginner - Gevorderd |
![]() |
Leerdoel: De student maakt gebruik van geschikte zoektermen en zoekresultaten in Cochrane. Niveau: Beginner |
![]() |
Leerdoel: De student maakt gebruik van geschikte zoektermen en zoekresultaten in INVERT. Niveau: Beginner |
![]() |
Leerdoel: De student maakt gebruik van geschikte zoektermen en zoekresultaten in PubMed. Niveau: Beginner - Gevorderd |
![]() |
Leerdoel: De student is in staat om gebruik te maken van geschikte zoektermen en kan zoekresultaten verfijnen Niveau: Beginner - Gevorderd - Expert |
Je kunt informatie en data vinden en weet toegang te verkrijgen.
Houding
Je begrijpt hoe informatie en data verzameld kunnen worden, zowel via Xplora als via internet.
Competentie
Je kunt de verschillende digitale en gedrukte bronnen effectief verzamelen.
![]() |
Leerdoel: De student weet hoe Xplora toegang biedt tot informatiebronnen Niveau: Beginner |
![]() |
Leerdoel: De student weet hoe Xplora toegang biedt tot informatiebronnen Niveau: Beginner |
![]() |
Leerdoel: De student weet hoe Xplora toegang biedt tot informatiebronnen Niveau: Beginner |
![]() |
Leerdoel: De student weet hoe Xplora toegang biedt tot informatiebronnen Niveau: Beginner |
![]() |
Leerdoel: De student weet hoe Xplora toegang biedt tot informatiebronnen Niveau: Beginner |
![]() |
Leerdoel: De student weet hoe en waarvoor de databank Company.info gebruikt kan worden Niveau: Beginner |
![]() |
Leerdoel: De student weet hoe hij deze databank op gebied van recht kan gebruiken Niveau: Beginner - Gevorderd - Expert |
Je kunt het zoekproces beoordelen en informatie- en onderzoeksdata vergelijken en evalueren.
Houding
Je begrijpt de impact van kwaliteit, nauwkeurigheid, relevantie, bias, reputatie en betrouwbaarheid van informatiebronnen en data.
Competentie
Je kunt kritisch de kwaliteit, actualiteit, relevantie, bias, reputatie en betrouwbaarheid van de gevonden informatiebronnen en data beoordelen en koppelen aan de onderzoeksvraag.
![]() |
Betrouwbaarheid / kwaliteit bronnen Leerdoel: De student kan de kwaliteit, relevantie en betrouwbaarheid van de gevonden bronnen beoordelen Niveau: Beginner - Gevorderd |
![]() |
Leerdoel: De student kan de kwaliteit, actualiteit en betrouwbaarheid van internetbronnen beoordelen Niveau: Beginner |
![]() |
Leerdoel: De student kan op een kritische manier nieuws beoordelen op kwaliteit Niveau: Beginner - Gevorderd - Expert |
![]() |
Leerdoel: De student kan op een kritische manier nieuws beoordelen op kwaliteit Niveau: Beginner - Gevorderd - Expert |
![]() |
Leerdoel: De student kan de betrouwbaarheid van websites beoordelen Niveau: Beginner - Gevorderd |
Je kunt informatie en data professioneel en ethisch beheren.
Houding
Je begrijpt de eigen verantwoordelijkheid in het verwerken en verspreiden van informatie en data en tevens de noodzaak van vastleggen en organiseren hiervan.
Competentie
Je kunt bronnen in een geschikte citatiestijl verwerken en onderzoeksdata op de juiste manier beheren.
![]() |
Leerdoel: met deze richtlijnen kun je bronnen in de APA-stijl verwerken Niveau: Beginner - Gevorderd - Expert |
![]() |
Leerdoel: je kunt bronnen correct in de APA-stijl verwerken Niveau: Beginner - Gevorderd - Expert |
![]() |
Leidraad voor juridische auteurs Leerdoel: je kunt juridische bronnen verwerken met behulp van dit boekje Niveau: Beginner - Gevorderd - Expert |
![]() |
Leerdoel: je kunt bronnen met Word in de APA-stijl verwerken Niveau: Beginner - Gevorderd |
![]() |
Leerdoel: je kunt bronnen met Word in de APA-stijl verwerken Niveau: Beginner - Gevorderd |
![]() |
Opmaak van een APA literatuurlijst in Word Leerdoel: je kunt in Word je literatuurlijst in de juiste opmaak zetten Niveau: Gevorderd |
Je kunt verworven kennis toepassen: presenteert onderzoeksresultaten, voegt nieuwe en oude informatie samen om nieuwe kennis te creëren en te verspreiden.
Houding
Je begrijpt dat er verschillende manieren van schrijven en presenteren gebruikt kunnen worden waarbij je op een verantwoorde manier informatie of kennis verspreidt.
Competentie
Je kunt met de gevonden informatie en data de originele onderzoeksvraag beantwoorden waardoor je nieuwe informatie creëert en je kiest het juiste medium en de vorm om het product te publiceren of te presenteren